top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תטל ברודר

טיפול בעזרת כלבים באוכלוסיות שונות


הטיפול בעזרת כלבים מכיל איכויות שונות מאשר טיפול באמצעות חיות אחרות כמובן מבלי להמעיט בערך הטיפול בעזרת בעלי חיים בפינת החי. לטיפול יש איכויות רגשיות חזקות יותר. כאשר מטופל שואל " איך יוקו יודעת שאני עצוב ? " כאשר יש כעס שיוצא מהמטופל והכלבים משקפים את הכעס ומראים אי נחת מהסיטואציה , כאשר המטופל שמח והכלבים שמחים יחד איתו וקופצים מכשכשים בזנב.

אי אפשר להישאר אדישים להתנהגות כזו מצד הכלבים . בטיפול רגשי המחוות האלו חשובות ואף מועילות ומקדמת את הטיפול .

באחד הטיפולים מטופל על הרצף האוטיסטי נכנס למצוקה רגשית ורגש זה יצא בצעקות ורקיעות רגלים באדמה. נולי כלבת הבורדר קולי שמלווה את הטיפול החלה לילל ולהראות סימני מצוקה אף היא, דבר זה גרם לילד להסב את צומת ליבו לכלבה דבר שהפסיק את הצעקות ואת ההתנהגות שלוותה אליהם. השאלה שעלתה היא "מה קרה לנולי ? " כמובן שהמשכנו לעבד את הרגשות בעיקבות הטיפול המטופל החל לשלוט על הכעסים והתנהגויות אלו פסקו לחלוטין.

הטיפול בעזרת כלבים נוגע למגוון רחב של בעיות בעיות כגון:



פגיעה ביטחון העצמי

כלבים מעצם היותם חיות להקה זקוקות למנהיג אסרטיבי אשר ינהיג אותם . אנו כבני אדם לא יכולים להרשות לעצמנו לא להיות המנהיגים בקשר זה שבין האדם לכלב. אובדן המנהיגות משמעו איבוד שליטה על הכלב. במקרים הקלים מדובר באי ציות ובעבירה על הכללים הנהוגים בבית, במקרים הקשים יכול להגיע עד לנשיכות מסוכנות. ולכן מכיוון שהשהיה בקרב כלבים מחייבת להוציא מתוכינו את המנהיגות אשר קימת בכל אחד ואחד מאיתנו. אנשים רגילים מתקשים לעיתם לראות את המנהיגות החבויה בתוכם על אחת כמה וכמה אנשים עם ביטחון עצמי ירוד ותחושת מסוגלות נמוכה. הטיפול נוגע בנקודות החלשות בביטחון העצמי ומחזק אותם.


דיכאונות

בשנת 2004 נערך מחקר על ידי פרו' ג'ונסון שגילתה שברגע המגע עם הכלב האינטראקציה משפיעה בצורה חיובית על המצב ההומונלי, והמצב נכון יותר כאשר הנפש שרויה בדיכאון. המדענים גילו כי רמות הסרוטונין (Serotonin) המסייע לאדם להילחם בדיכאון, עלו באופן משמעותי לאחר קיום האינטראקציה עם בעל החיים. בנוסף היתה גם עליה ברמות הפרולקטין והאוקסיטוצין הורמונים הנחשבים כתורמים הרגשה טובה.

לאחר הטיפול באמצעות כלבים הורי המטופלים מדוחים על עליה בתאבון ושהשימחה חזרה לחייהם של המטופלים. המפגש השבועי עם הכלב שבלי לקבל דבר מקבל ומכיל את המטופל עושה את מה שהתרופות לעיתים עושות באופן מלאכותי.


בעיות מוטוריות

כלבים יכולים לעזור אף בתחום זה . הכלב יודע "לבקש" מגע , החיוניות של הכלב והשמחה שלו מדביקים את מי שמוגבל בתנועתו. מתוך העובדה שכלבים הם בעלי חיים אינטיליגנטים בהשוואה לחיות פינת החי.

בעבודה עם נפגעי CP מורגש הבדל בתנועות כאשר הם מלטפים כלבים לבין תנועה רגילה שקשורה לדברי היום יום. הרצון לפגוש את בעלי החיים ושוב הקבלה של הכלב את המוגבל כמו אחד האדם , הם אלה שעושים את העבודה עם הכלבים לכל כך חיונית עבור מגזר זה.


הטיפול בעזרת כלבים מתרחש לא רק בסביבת הטיפול הקונבנצואלית אלה גם באזורים הקרובים אליה כדוגמאת גנים פארקים ושטחים ירוקים אחרים. אחד הכלים שאנו משתמשים זהו כלי האילוף .המטופל מתחיל ללמוד את רזי האילוף דבר אשר מעניק גם משמעות מיוחדת לטיפול הראשון: אנו מאלפים את הכלב וגם ידע להמשך דבר אשר מניע רבים מהמטופלים אשר מתקשים לראות את עצמם כמטופלים (במסגרות כגון משרד החינוך ומוסדות שונים). האילוף מחייב אותנו לאסרטיביות שקטה דבר אשר מלמד אותנו מנהיגות מהי ? ודחיית סיפוקים מידיים.מכניס אלמנט של שליטה בחיים .

המפגשים עם הכלבים הוא בהקשר טיפולי וכל מפגש משתנה מאוכלוסית טיפול אחת לשנייה בין יתר הטיפולים אשר ניתן לטפל באמצעות כלבים ניתן למצוא:

  • שיפורים מוטורים

  • שיפור הביטחון והדימוי העצמי

  • התמצאות במרחב

  • שליטה עצמית

  • פיתוח עצמאות

  • פתרון פוביות מכלבים

  • פיתוח כישורים חברתיים

  • שיפור קשב וריכוז

  • קבלת האחר ועוד.

הטיפול נערך עם כלבים המאולפים במיוחד לאוכלוסיות איתם הטיפול מתבצע. הכלבים נבחרים בקפידה בשל האופי הנוח שלהם. בכל טיפול מתאם סוג הכלב למטופל.


לסיכום

הכלב הוא כלי שבידים נכונות יכול לעשות פלאים באוכלוסיות הטיפול. יחודו של הכלב הוא שבראש ובראשונה הכלב נותן אהבה ומקבלה ללא תנאי . הכלב הוא אמצעי חי ולא שיפוטי ומשמש ליצירת קשר ברבדים שונים. היכולת לשלוט בכלב מעלה את הביטחון העצמי ומהווה מוטיבציה לעשייה, מאפשרת קבלת גבולות והצבתם, פיתוח סובלנות, אמפתיה ועוד.

bottom of page